تبلیغات
نشانی - مطالب آذر 1389

ای بی انصاف!

یکشنبه 28 آذر 1389  08:14 ب.ظ

نوع مطلب :سوره بقره ،

الا انّهُم هُمُ المُفسِدونَ وَلکِن لایَشعرون: آگاه باشید، اینان همان مفسدانند، ولی خود نمی دانند.

عجب بی انصافی ست این آدمیزاد، که محتاج است و نیازمند و ناتوان؛ اما در عین حال، مغرور است و عاصی و فراموشکار!

چه بسیار آدم هایی که در روی زمین، به فساد مشغولند و خود را برحق می دانند، که نمی دانند روز حسابی هست و خدای عادلی، که نمی خواهند بدانند؛ یا شاید از درک آن عاجزند و ناتوان؛ اینست که هر آن، به خیال خود، بر اسب مُراد سوارند و از باده غرور، مست؛ در این میان، چه بسا که اندک موفقیت های پوشالی هم، آنان را در ادامه راه خطا و فاسدشان، ثابت قدم کند...؛ به خیال خود، کامروایی می کنند و مایه رشک و حسرت دیگرانند، اما فی الواقع، به فساد مشغولند و اسبابِ عذاب خود را فراهم می کنند، در حالی که نمی دانند...!

عجب بی انصافی ست این آدمیزاد!


نوشته شده توسط: سید محمد هادی طباطبایی | آخرین ویرایش:یکشنبه 28 آذر 1389 | نظر شما() 

پیروانِ حزبِ باد!

سه شنبه 16 آذر 1389  11:14 ب.ظ

نوع مطلب :سوره بقره ،

وَ اِذا قیلَ لَهُم لا تُفسِدوا فِی الارض قالوا انّما نحنُ مُصلِحون: و هنگامی که به آنها گفته شود در زمین فساد نکنید، می گویند ما فقط اصلاح کننده ایم.

در این آیه، به لزوم شناخت مؤمنان از منافقین  اشاره شده، چه گاهی پیش می آید که وقتی نیرنگ بازان هر عصر و دوره ای، مورد سؤال قرار می گیرند و از فساد و خطا، منع می شوند، آن خطاکاران دیوسیرت، با ظاهر حق به جانب، خود را از دینداران واقعی و از اصلاح گران حقیقی برمی شمرند؛ الله اکبر از این آدمی که گاه چگونه دستخوش هواهای نفسانی قرار می گیرد و چه خطاکار می شود... .

در تفسیر نمونه، از ویژگیهای این افراد، چنین یاد می شود: هیاهو و ادعای بزرگ و عمل اندک و ناهماهنگ؛ حساب خود را از مردم جداکردن و تلاش برای پیاده کردن نقشه های فریبنده؛ نیرنگ و دروغ و تملق و چاپلوسی؛ مردم را ناآگاه دانستن و خود را برتر و داناتر دانستن؛ در هر جمعیتی مطابق نظر آنان حرف زدن، در جمع مؤمنان آمنا گفتن و با مخالفان، کنّا معکُم گفتن. در واقع، این افراد متملق و نیرنگ باز، پیرو حزب جدید و البته عجیبی هستند، حزبِ باد!


نوشته شده توسط: سید محمد هادی طباطبایی | آخرین ویرایش:- | نظر شما() 

لابد مرض دارند!

پنجشنبه 11 آذر 1389  10:14 ب.ظ

نوع مطلب :سوره بقره ،

فی قُلوبِهِم مَرَضٌ فَزادَهُمُ الله مَرَضا وَ لَهُم عَذابٌ ألیم بِما کانوا یَکذِبون: در دلهاشان مرضی است، پس خدا به کیفر نفاقشان، آن بیماری را زیادتر کرد و ایشان به خاطر دروغ هایی که می گویند، عذابی دردناک دارند.

با این که نفاق در معنی خاص، صفت فرد بی ایمانی است که تظاهر به مسلمانی می کند، اما در واقع، دل در گرو کفر دارد، اما در مفهوم کلی و وسیع، نفاق، هنگامی رخ می دهد که هرگونه دوگانگی ظاهر و باطن، در گفتار و کردار آدمی راه یابد و این در واقع، نفاق عام است.

قال المعصوم (ع): سه صفت است که در هرکس باشد، منافق است؛ هرچند که روزه بگیرد و نماز بخواند و خود را مسلمان بداند: کسی که در امانت خیانت می کند، و کسی که به هنگام سخن گفتن دروغ می گوید، و کسی که وعده می دهد و خلف وعده می کند.

بی شک، آن که نفاق می ورزد و بر خطای خود، اصرار دارد، همان بهتر که از دریای رحمت الهی به دور افتد و عذابی سخت را تجربه کند، در روزی که هیچ راهی برای بازگشت ندارد؛ آخر توجیهشان چیست وقتی آفریدۀ خدایی به این خوبی هستند و ناسپاسی و کفر و نفاق می کنند؟ خُب لابد مرض دارند!


نوشته شده توسط: سید محمد هادی طباطبایی | آخرین ویرایش:پنجشنبه 11 آذر 1389 | نظر شما() 

کلک زدن ممنوع!

یکشنبه 7 آذر 1389  10:14 ب.ظ

نوع مطلب :سوره بقره ،

یُخادِعونَ الله وَالَّذینَ امَنوا وَ ما یَخدَعونَ الّا انفُسَهُم وَ ما یَشعُرون: با خدا و با کسانی که ایمان آورده اند، نیرنگ می کنند، ولی نمی دانند که جز به خود نیرنگ نمی کنند.

عرب، خُدعه را به معنی نیرنگ می داند، به معنی فریب، همان که ما به آن می گوییم کلک زدن! در آیه قبل دیدیم که منافقان، خود را به ظاهر، مؤمن نشان می دهند و با ریا و تظاهر، قصد دارند که خدا و مؤمنان واقعی وی را فریب دهند، اما بی شک در این راه، آب در هاون می کوبند*... .

آنها با انحراف از راه صحیح و صراط مستقیم، عمری را به بیهودگی می گذرانند، تمام توان، استعداد و نیروی خود را به کار می گیرند، اما در نهایت، تنها ناکامی و شکست و تباهی نصیبشان می گردد، که بد معامله ای را آغاز کرده اند؛ در حقیقت، آنها آنقدر هم نمی فهمند که با این باطل کاریها، تنها دارند خود را به سمت تباهی سوق می دهند و بس، فقط همین! و تنها راه نجاتشان اینست که دریابند: در این وادی، کلک زدن ممنوع است!

 

*آب در هاون کوبیدن: کنایه است از کار بیهوده کردن.

 


نوشته شده توسط: سید محمد هادی طباطبایی | آخرین ویرایش:یکشنبه 7 آذر 1389 | نظر شما()